Praktische Pedagogische Tips

Praktische Pedagogische Tips

De jongen die commando's geeft

Tips voor de TSOPosted by Saskya Wiegel Tue, November 06, 2018 20:49:51

Een cursist vertelt mij : ‘We hebben een soort koning in groep 7. Hij geeft commando’s aan andere kinderen. Bijvoorbeeld: ”Pak mijn brooddoos eens!” De andere kinderen doen gewoon wat hij zegt. Ik denk dat ze bang zijn en niks durven zeggen. Ik vind het niet kunnen. Deze jongen irriteert mij mateloos. Hij blijft er mee doorgaan ook al zeg ik dat we hier in deze klas allemaal onze eigen broodtrommel pakken. Wat kan ik hier aan doen?’

Hieronder lees je mijn kijk op deze situatie.





Leiders en volgers

Afhankelijk van jouw taak neem je in de TSO voor de lunchpauze een klas van de leerkracht over. Een klassengroep bestaat uit verschillende subgroepen. Je hebt dat vast al eens waargenomen. In die subgroepen zie je leiders en volgers ofwel initiatiefnemers en kat-uit-de-boomkijkers. In alle groepen komt dat voor, of het nu kinderen of volwassenen zijn.


Er zijn kinderen die aanvoelen wat andere kinderen leuk vinden. Zij spelen daar op in en sturen zo het gedrag van de ander. Die ander heeft daar meestal geen last van. Ze worden als het ware verleid. Het zijn misschien wel de managers van de toekomst.


Het kan ook zijn dat een kind heel eisend is, zich opdringt. Je hoort dat aan de dwingende toon die het kind gebruikt. Je ziet het aan de blik in de ogen. Als dit kind het in de groep voor het zeggen heeft, verbiedt het gedrag niet zomaar. Je krijgt dan gedoe omdat de pikorde in de groep daardoor uit balans raakt.


Ik begrijp echter dat bij negatief eisend gedrag wilt ingrijpen. Doe dit niet impulsief en zonder overleg.



Dit kan je doen:

· Check jouw emoties. Waar komt je gevoel vandaan? Wat maakt je bijvoorbeeld zo boos? Is het oud zeer? Heb je medelijden met de volgers? Etc.

· Zoek contact met de leerkracht. Ziet deze ook wat jij waarneemt? Hoe reageert hij/zij erop?

· Is er een idee waarom het kind deze rol en toon nodig heeft?

· Is het gedrag voor andere kinderen een probleem? Wat zie of hoor je?

· Spreek met de leerkracht af of en wat er moet gebeuren. Wie gaat wat doen?

· Spreek het kind aan op de manier waarop hij iets zegt. Zeg (nog) niets over zijn rol. Doe dit 1 op 1 zodat andere kinderen het niet horen. Hij hoeft zich dan niet stoer te houden voor de groep. Doe dit aan het begin van de overblijf als je zelf nog geen centimeter irritatie hebt opgebouwd.


Bijvoorbeeld: Ik hoor je al een aantal dagen heel commanderend tegen … (naam kinderen) zeggen dat je brooddoos gepakt moet worden. Ik vind dat een vervelende sfeer geven. Vraag het vandaag wat vriendelijker, oké?

Ga geen discussie aan. Laat je niet verleiden!



Weet dat

· Het een taak van de leerkracht is om samen met de kinderen aan een positieve, veilige sfeer in de klas te werken.

· Dit een proces is wat tijd kost en verschillende fases kent.

· Je tijdens de korte TSO tijd niet in staat bent om een klassensfeer en rangorde te veranderen.

· Groepsvorming wel jouw uitdaging is als je kinderen uit verschillende groepen hebt.





  • Comments(0)//tsoexpeditie.expeditieopvoeden.nl/#post63