Praktische Pedagogische Tips

Praktische Pedagogische Tips

Benoemen wat je ziet

Tips voor de TSOPosted by Saskya Wiegel Sun, March 19, 2017 22:42:07

Het lijkt makkelijk maar is o zo moeilijk. Gedrag van kinderen benoemen zonder er een oordeel over te geven. Lukt jou dat?

Met ‘benoemen wat je ziet’ bedoel ik dat je beschrijft wat je ziet gebeuren. Je noemt alleen de feiten. Wat je er van vindt laat je achterwege. Je houdt jouw emotie onder controle.


· Ik zie je de bal afpakken van Niels

· Ik zie lege broodzakjes op je tafel liggen

· Ik zie hier twee boze kinderen voor mij staan

· Ik zag je de tassen verstoppen van Ahmed en Jonas

· Ik zie 10 kinderen klaar zitten met de broodtrommel



Als je benoemt wat je ziet en je houdt daarna even je mond kan het voordelen opleveren

Ø Het zet het kind in actie

Ø Het geeft het kind ruimte om zelf de situatie op de lossen

Ø Het geeft (indien nodig) ruimte om te vertellen wat er aan de hand is

Ø Het maakt kinderen zelfstandiger

Als je probeert niet te oordelen ontstaat er meer rust in het contact met het kind. De kans dat er beter naar elkaar wordt geluisterd neemt toe. Oordelen hebben als ‘bijwerking’ dat ze de communicatie kunnen stoppen of negatieve emoties oproepen. Er ontstaat dan vaak meer gedoe. Hoe voelt het voor jou als iemand met boze stem tegen je zegt:

‘Hoe vaak heb ik je nu gevraagd om je rommel op te ruimen!’

‘We pakken hier geen ballen van elkaar af, dat weet je best!’

‘Kom jij eens even hier! Ben je helemaal mal!’



En…? Niet zo prettig toch?

Veel succes met ‘benoemen wat je ziet’





  • Comments(0)//tsoexpeditie.expeditieopvoeden.nl/#post51